Meten met twee maten

Met Raksha Bandhan om de hoek is er geen beter moment om het te hebben over de verschillen in opvoeding tussen mannen en vrouwen binnen de Hindoestaanse cultuur. Met een oudere broer in huis kan ik daar wel het een en ander over vertellen. Natuurlijk kan ik praten over de grote onderwerpen als de verwachtingen binnen het huishouden of de beperkingen betreft daten en relaties, maar voor mij zijn het de micro-agressies die mij elke dag weer confronteren met het feit dat ik anders ben opgevoed dan mijn broer.

De laatste keer dat ik een rakhi bond voor mijn broer is alweer een aantal jaar geleden. Net als vele andere hindoeïstische rituelen vind ik ook Raksha Bandhan seksistisch en dus participeer ik niet. Dit weergeeft dan ook perfect de verschillen in de opvoeding van mijn broer en mij. Want daar waar ik naar hem toe hoor te gaan en een rakhi voor hem hoor te binden, daar staat het feest symbool voor het idee dat mijn broer mij hoort te beschermen en weiger ik dit idee. En daar waar ik mijn broer iets zoets hoor te voeden, daar dient mijn broer in ruil een financiële of materialistische vergoeding voor te geven omdat “het zo hoort”. Net als elk ander stereotype beeld van mannen en vrouwen, dient de vrouw te voeden en eerbiedigen en dient de man te beschermen en financiële middelen te verschaffen.

Het zijn deze onderliggende ongelijkheden tussen jongens en meisjes, die vanaf jongs af aan al door de strot van kinderen wordt geduwd binnen de Hindoestaanse opvoeding. En het zijn deze ongelijkheden die tot op de dag van vandaag zich nog voordoen in ons zijn als volwassenen binnen ons gezin en in mijn leven.

Ik spreek niet over het feit dat ik altijd help met afruimen of help met uitdelen op een feest. Of dat mijn broer zich niet hoeft te verantwoorden als hij de deur uit gaat of een avondje niet thuiskomt. Nee, ik spreek over de keren dat ik mijn eigen weg bewandel en ik ‘anders’ wordt genoemd. En wanneer ik mijn mening geef, word ik simpel weg afgekapt. Het zijn deze micro-agressies die precies weergeven wat de Hindoestaanse opvoeding meegeeft. Jongens worden opgevoed tot ambitieuze leiders en meisjes worden opgevoed tot huisvrouw en moeders.

Deze opvoeding zet zich natuurlijk al jaren voort. Hoewel ik zonder grootouders ben opgegroeid, ken ik de verhalen en zie ik het om mij heen. We zien de stereotypebeelden in Bollywood en in onze families. Van onze eigen nani’s en nana’s tot verhalen over broer en zus als in Dil Dhadakne Do. En alles is waar. Ik kan niet meer tellen hoe vaak ik heb gehoord van mijn moeder: “de vrouw is Lakshmi in huis”. Ik vatte dit altijd op alsof het mijn plicht is om het licht in huis te zijn, terwijl de mannen gefocust zijn op zichzelf. Dit is dan ook het enige stukje advies dat ik kreeg betreft relaties en het betrof mijn handelen en niet mijn waarden. De waarden van vrouwen wordt ons niet bijgebracht, terwijl de zoon bekend staat als prins.

Zelf heb ik mij altijd afgezet tegen de gebruiken die mij werden meegegeven. Het idee dat ik een broer nodig had om mij te beschermen vond ik maar niks. En het idee dat mijn seksualiteit iets was om te verbergen net zo min. Maar het is een zware strijd. Continue jezelf uitleggen en verantwoorden tegenover anderen. De teleurstellingen die op jouw schouders worden geplaatst, het is niet niks. Maar we kunnen hier natuurlijk ook anders mee omgaan en onze kinderen anders opvoeden. Want pas als jongens en meisjes worden opgevoed met dezelfde vrijheden en verantwoordelijkheden kan er echt gelijkheid ontstaan.

Geschreven door Madhavi Gharbharan


#HÏVAN

Hivancommunity heeft als doel om de positie van de Hindoestaanse vrouwen te versterken in Suriname en Nederland. Het platform heeft meerdere concepten: interviews, een magazine en in de toekomst volgen (internationale) projecten. Het moet een kennisplatform worden, aangezien kennis er mede voor kan zorgen dat vrouwen uit een ongewenste sociale context kunnen bewegen. Het moet een platform zijn waar vrouwen vragen kunnen stellen die ze nergens anders kunnen stellen. De interviews moeten hen inspireren en adviezen geven. De scherpe columns moeten zorgen voor herkenbaarheid en bruikbare adviezen. En de projecten moeten leiden tot zichtbaar resultaat. >> Lees meer

Een gedachte over “Meten met twee maten

  1. Ik hoor wat je zeg. Allereerst wil ik met mijn reactie niet ontkennen dat er een ongelijkheid bestaat binnen de Hindoestaanse gemeenschap. Die bestaat er wel degelijk. Het wordt tijd dit te veranderen.
    Maar het begrip Raksha Bandhan aangrijpen om je punt te maken is wellicht niet het juiste middel. Kennelijk wordt Raksha Bandhan je anders uitgelegd dan waar het feitelijk voor staat. Een symbolische waardering voor de band tussen broer en zus. Maar het is zeker geen verering, beschermingsoffer of een seksistisch ritueel. Verre van. Dat je het zo opvat is je ook niet kwalijk te nemen. Het heeft te maken met het beeld dat je al die tijd is voorgeschoteld (wellicht door je ouders of omgeving zelf). Zij zijn dan ook verantwoordelijk voor het beeld wat bij jou is ontstaan. Het kan zijn dat zij zich er niet in hebben verdiept, of dat zij het ook maar klakkeloos overnamen van hun ouders. Mijn advies zou zijn om je eerst te verdiepen wat Raksha Bandhan feitelijk betekent om daarna je omgeving aan te spreken waarom zij bepaalde zaken anders hebben voorgesteld dan ze zijn. Roep ze ter verantwoording. Voorts zou het krachtiger zijn als juist jij het ritueel aangrijpt om de gemeenschap ‘op te voeden’ i.p.v. je tegen het ritueel te keren en het te associëren met seksisme.
    Draai het om en gebruik de feitelijke inhoud van Raksha Bandhan tegen degene die het zien als een vorm van mannen verering.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s